Arkkitehtuuri
Politiikka heijastui taiteeseen monin tavoin, jonka seurauksena syntyi mm. vastakkainasettelua julkisten varojen käytöstä hyötyrakentamisen ja uskonnollisten tarkoitusten välillä.Temppelit ja muut uskonnolliset rakennukset menettivät aiemman asemansa rakentamisessa, sillä ne eivät olleet roomalaisille niin tärkeitä kuin kreikkalasille.Eräs antiikin rooman aikainen uudistus oli valumuurin keksiminen. Koska hitaasti kuivuva valumuuri toimi kantavana rakenteena, voitiin tehdä erittäin suurikokoisia ja monimuotoisia rakennelmia erilaisten kaarien ja holvien avulla. Lisäksi pylväsjärjestelmiä oli mahdollista käyttää pelkästään koristeellisina elementteinä. Roomalaisten kehittelemiä olivat myös kaupunkisuunnittelu, sillat, tiet, viemärit ja akveduktit, jotka muistuttavat korkeaa siltaa, mistä vesi kulkeutuu vuorilta kaupunkiin. Kaupunkimoneumenteistä roomalaisten kehittelemiä olivat triumfi- eli riemukaaret, muistopylväät ja ratsastajapatsaat. Kylppylät, teatterit, basillikat ja amfiteatterit olivat kaikille avoimia julkisia rakennuksia. Basillikat toimivat  kokoustilana, kaupahallina sekä oikeussalina. Pohjakaavaltaan suorakulmainen basillika jakautuu sisätiloissa pylväiden rajaamiin pää- ja sivulaivoihin. Keskilaiva oli sivulaivoja korkeampi ja sen yläosassa olivat ikkunat.


Kuvataide ja veistokset
Antiikin roomalaiset kuvasivat maalauksissaan paikkoja, kasvoja ja historiallisia tapahtumia.Joko pää- tai kokovartalo muotokuvia tarvittiin vahanaamioihin ja merkittävien valtiomiesten kuviin. Aluksi veistokset ja reliefit olivat hienostuneita ja yksinkertaisia, Keisarit esitettiin tavallisina kansalaisina. Lopulta kuvanveisto palveli keisaria ja hänen propakandaansa kuvaten hallitsijat jumalina Tällöin kuvanveistotaide muuttui enemmän yksilön tekoihin/ kuvaukseen liittyväksi.Realismin ohella muotokuviin liittyi idealismi.
Muotokuvien taideteollinen tuotanto sai alkunsa. Kokovartalomuotokuvia varten valmistettiin varastoihin vartaloita, joihin myöhemmin kiinnitettiin haluttu pää. Rintakuvat, jotka käsittää pään, kaulan ja vartalon yläosan, edustavat myös roomalaista taidetta. Näköisyyteen pyrkiminen oli näissä ensiarvoisen tärkeää. Roomalainen hyve; henkilön vakavuus sekä ikääntymisen merkit viittasivat menestykseen.Naisten kampausten esittämisessä käytettiin apuna uutta välinettä kiviporaa.
Roomalaisia kiinnosti tila, joka liittyi heidän käsitykseensä yhteisyydestä ja yhteisöllisyydestä, jonka johdosta myös illusionistisia maalauksia alettiin tehdä, joissa aiheet kuvattiin ihmissilmää harhauttaviksi.

Antiikin Rooman taide jaetaan kolmeen jaksoon
- tasavalta aikaan (509-27 eaa)
- keisariaikaan (27eaa-377jaa)
- myöhäisantiikkiin (193-400/500jaa)