Modernismin aikakautena teoksissa korostettiin pintoja, viivoja ja värejä.
Tieteellisten väriteorioiden tutkija ja toteuttaja, pointillismin aikakauden johtohahmo, Seurat pyrki monumentalistisiin muodoiltaan selkeisiin ja kiinteisiin sommitelmiin.
Georges-Pierre Seurat,
French,
Seated Woman with a Parasol
(study for La Grande Jatte), 1884/85,
Conté crayon on paper; 47.7 x 31.5 cm,
The Art Institute of Chicago.
Hieno piirustustyyli ja elegantti viivan käyttö herätti jo aikoinaan kiinnostusta.
Tässä työssä kaksiulotteisia elementtejä korostavat viittaukset Japanin lippuun.
Korkealle sijoitettu taivaanranta antaa työhön syvyysvaikutelmaa.
Aubrey Vincent Beardsley,
UK,
Isolde, 1899,
värilitografia 17,8x12,6cm,
yksityiskokoelma
tiistai, 9. lokakuu 2007