Barokin aikakaudelle ominaista on kooltaan suuret rakennukset ja veistokset, joiss aon käytetty vahvoja tehokeinoja liikkeen ja drammaattisen valon aikaansaamiseksi.Eri taiteiden lajeja sovellettiin yhteen ennennäkemättömällä tavalla; kuvanveistäjät käyttivät värejä, arkkitehdit jatkoivat veistoksilla tilan muodostamista ja maalarit loivat ailmää pettäviä arkkitehtuuri-illuusioita seiniin ja kattoihin.
Gianlorenzo Bernini, Pyhän Teresan hurmio, marmoriveistos, 1646-1652, S.Maria della Vittoria.
Berninin veistotyyli huipentuu Pyhän Teresan hurmiossa, missä taiteilija on marmoriveistosryhmään luonut kullattujen valon säteiden illuusion, aistiharhan, avulla yliluonnollisen ympäristön.
Michelangelo Merisi da Caravaggio, Neitsyen kuolema, öljy kankaalle, 1605-06, Louvre.
Caravaggio oli plastillisen muodon mestari. Värityksessä hän suosi tummia varjoja ja voimakasta kontrastia.
Bartolomé Esteban Murillo, The Beggar Boy, 1650.
Sentimentaalista taidetta, joka pääsi oikeuksiinsa vasta 1700- luvulla.
Diego Velásquez, Margarita in a blue dress, öljy kankaalle, 1659.
Taiteilijalla oli oma liiallisuuksia välttävä realistinen tyyli. Hän nosti maalaustensa ihmiset inhimilliseen elämään ja toi kuviinsa psykologista ulottuvuutta. Taitavana sommittelijana ja hienona värinkäyttäjänä Velásquez loi kuolemattomia mestari teoksia.
Peter Paul Rubens, Venus ja Adonis, 1610 , Dusseldorf Art Academy
Rubens tunnetaan erityisesti alastomista, nykykäsityksen mukaan ylipainoisista naisistaan, joiden iho on kuvattu erittäin elävästi. Tyyli on aistillinen ja elämäniloinen.Hän oli myös arvostettu muotokuvamaalari.
Rembrandt Harmenszoon van Rijn, Yövartio, öljy kankaalle, 1642
Rembrandt oli poikkeuksellisen omintakeinen taiteilija, joka tarkkaili ahkerasti ympäröivää elämänmenoa ja teki malleistaan syvällisiä luonnetutkielmia. Lisäksi taiteilijan käyttämä taiturillinen valojen ja varjojen vivahteikas vaihtelu, chiaroscuro, yhdistyneenä hienoon tekniikkaan takasi hänelle aseman yhtenä kaikkien aikojen suurimmista legendaarisista mestareista.
Versailles, aurinkokuninkann Ludvig XIV:n 1600-luvun loppu puolella rakennuttama Pariisin renesanssiajan arkkitehtuurin taidonnäyte.
Vermeer van Delft, öljy kankaalle,
Laatukuvat, jokapäiväisiä tapahtumia esittävät maalaukset, antoivat työtä lukuisille laatukuvamaalareille kuten Vermeerille.Yksinkertaiset arkielämän asiat innnoittivat häntä käyttämään kylmien ja lämpimien värien vastakohtia ja pehmeästi virtaavaa valoa maalaustensa perussävyinä.
Pieter Claesz, Vanitas asetelma, 1630.
Asetelma on esitys arjen läheisistä esineistä. Asetelmissa käytetään usein trompe l'oeil tekniikkaa, jossa viitataan osoittelevasti voimakkaan kuvasyvyyden illuusioon
perjantai, 12. lokakuu 2007