Täysrenesanssin taiteelle oli tyypillistä pyrkimys täydelliseen harmoniaan ja tasapainoisuuteen. Luonnonmukaisuus, ihanteellinen kauneus ja henkinen selkeys yhdistyivät. Voimakkaan itsevarmat muotokuvat esittivät ihanteen ja yksilöllisyyden keskenään sovussa.
Leonardo daVinci, La Scapigliata, umbra ja lyijyvalkoinen poppelipuulle, n.1500, Parma, Pinacoteca Nazionale.
Eleiden ja mielialojen esittämisen taito yhdistettynä ihanteelliseen kauneuteen.
Michelangelo Buonarroti, Pietá, 1499, marmori, Pietarin kirkko.
Vakavan kaunis Maria pitää sylissään kullutta Jeesusta. Teoksesta henkii häkellyttävä rauha, surun hyväksyminen on voittanut epätoivon. Ryhmä on veistetty valkoisesta marmorista niin herkästi, että Marian vaatteiden kiillotetut laskokset näyttävät aidolta silkiltä.
Rafael, Paavi Leo X ja kaksi kardinaalia, öljy kankaalle, 1518-1519, Uffizi.
Mutookuvat osoittavat taiteilijan tarkastelleen terävänäköisesti aikansa johtavia henkilöitä. aavi Leo X näyttää maalauksessa suorastaan murskaavan arvovaltaiselta, jonka asemaa korostavat kuvaan sijoitetut aran näköiset kardinaalit.
perjantai, 12. lokakuu 2007