Bysanttilainen eli itä-rooman taide,poikkesi läntisestä keskeisen opillisen eron vuoksi. Taidehistorian kannalta merkittäviä ilmiöitä olivat mosaiikit sekä uusina taidemuotoina kirjamaalaus ja ikonit.Bysantin tekstiilitaiteeseen kuuluvat silkkityöt, joihin on kuvattu tyyliteltyjä ihmis- ja eläinhahmoja. Myös taidokkaita puu-, lasi-, metalli- ja emalitöitä tuotettiin.

Tämän aikakauden kirkkojen interiöörit ovat esimerkkejä Bysantin mosaiikkien käytöstä.Runsaat mosaiikkikoristelut osoittivat valtakunnan vaurautta. Mosaiikit olivat hitaampia työstää ja lasipalojen toiselle puolelle siveltävän lehtikullan vuoksi freskoja kalliimpaa materiaalia. Lehtikullan avulla mosaiikit saatiin loistamaan valoa.

971596.jpg
San Vitalen (n. 540-547) kaikki seinä- ja kattopinnat ovat mosaiikkikoristelun peitossa.

Bysantin arkkitehtuurin keskeinen monumentti on keisari Justinianuksen rakennuttama Hagia Sofia (Pyhä Viisaus), 532-537, joka oli keskeiskirkon ja pitkäkirkon yhdistelmä. Neliön keskelle muodostuu risti, ristikeskustaa on korostettu kupolilla.

971600.jpg
Hagia Sofian arkkitehdit olivat idästä tulleita matemaatikkoja, joiden työtä ei kahlinnut vanha rakennustraditio. Kirkosta puuttuu esimerkiksi perinteinen julkisivu. Huomio kiinnittyy rakennuksen silhuettiin ja kupoliin. Kupoli edustaa itäistä tyyppiä. Se lepää neljän pendentiivin eli holvikolmion varassa, jotka puolestaan ovat pilareiden päällä. Aikaisemmin kupolit olivat yleensä lieriön päällä. Kupolilla oli merkitystä kristillisen rakennuksen sisätiloissa taivaan ja ylösnousemuksen symbolina. Bysantissa, Aasiassa ja Intiassa puolipyöreä muoto oli tärkeä myös ulkoarkkitehtuurissa. Se symboloi maailmankaikkeutta.Interiööri koostuu monimuotoisista, polveilevista tiloista, jotka eivät ole samanaikaisesti nähtävissä.

Varhaisimmat tunnetut ja säilyneet ikonit, kirkoissa ja kodeissa käytet pyhät kuvat, ovat 500-luvulta. Kuvariita eli ikoniklassismi erotti rukouksen apuna käytettävän kuvan sellaisesta, joka oli palvonnan kohde.Uusia ikoneita kiellettiin tekemästä ja vanhoja tuhottiin jyrkän suuntauksen vallitessa.Tämä kehitti puhdata koristetaidetta.Kun myöhemmin ikoneita alettiin jälleen tehdä, oli niiden luonne entistä tyylitellympi. Ikonit kuvataan aina kaavamaisesti, jotta pyhät henkilöt olisivat helposti tunnistettavissa. Historialliset tyylivaiheet näkyvät vain heikosti ikoneissa.

971638.jpg
Neitsyt Maria Jeesus-lapsen kanssa on suosittu aihe kristillisessä ikonitaiteessa. Tämä ikoni on 900-luvulta.