Etruskit ja kulttuuri
Etruskit olivat muinaisitalialainen kansa joiden kulttuuri kukoisti n.700 eKr. Heillä oli yhteinen kieli ja uskonto, mutta kansakunta oli poliittisesti epäyhtenäinen kokonaisuus. Vain heidän hautamaalauksensa ja taide-esineensäkertovat kadonneesta kansasta, sillä heidän kirjoituksiaan ei ole vielä pystytty selvittämään, koska heidän kielensä ei ole sukua millekään tunnetulle kielelle.
970020.jpg

Jumaluus ja kuolema
Neljännen vuosisadan lopulla tuli korppikotka-jumaluus, joka esiintyy miespuolisena kuoleman demonina etruskilaisten hautojen freskoissa. Orcuksessa lähellä Tarquiniaa löytyy haudasta maalattu näkymä pelottavasta siivekkäästä hirviöstä korppikotkan nokalla, aasin korvilla ja käärmeet hiuksinaan uhkaamassa istuvaa Theseusta. Hirviön alapuolella on tämän nimi: Tuchulcha. Toinen siivekäs demoni kuvattuna koukkunokalla, käärme-hiuksilla ja aseistettuna vasaralla, on Charun.Siivekkäät Vanthit, nuoret raikkaat neidot pukeutuneena lyhyeen paitaan, joka oli sidottu ristikkäisillä nauhoilla, ja metsästäjän saappaisiin, auttoivat Charunia vainaiden keräämisessä. Vanthit liitelivät taistelukentän yllä siepaten kaatuneet alamaailmaan.

Lukuun ottamatta uhkaavia demoneja, etruskien hautojen kuvituksessa ei ollut mitään murheellista. Monet etruskilaiset hautapyhäköt julistavat elämää ja jälleensyntymää iloisilla näkymillä luonnosta, iloisilla delfiineillä, elämän puulla, härillä, ja eroottisilla näkymillä juomista, tanssia ja musiikkia käsittävistä juhlista. Etruskien sarkofageissa ihmiset on kuvattu elävinä. Aiheen valintaan on oletettavasti vaikuttanut etruskien käsitys, että vainaja jatkoi elämäänsä haudassa.

970021.jpg
Tuchulcha ja Theseus fresko

Pronssiteokset ja kultasepäntyöt
Etruskien pronssituotantoon kuului suurikokoisia henkilökuvia, kummallisia mytologisia eläimiä ja pienoispronsseja, joista osa on merkillisen nykyaikaisesti tyyliteltyjä sauvamaisia figuurikuvia. Niiden rinnalla esiintyy myös realistista luonnonkuvaamista.Myös korkealaatuisia pronssista valmistettuja käyttöesineistä kuten kolmijalkoja, kynttelikköjä ja astioita valmistettiin paljon. Mieltymys koristeellisuuteen tulee esiin pronssipeileissä ja lippaissa joihin on kaiverrettu henkilöhahmoja. Kultasepäntöissä käytettiin pronssin lisäksi kultaa ja hopeaa, joista tehtiin gratinoituja levyjä.

970033.jpg
The Chimera of Arezzo. Pronssia.
Mytologinen olento  leijonan vartalolla, leijonan ja vuohen päillä sekä käärmemäisellä hännällä.
970034.jpg
Koristeltu pronssinen peili. Kuvituksessa siivekäs jumalainen nainen, jonka kummallakin puolella on poika.

970032.jpg
Bologna fibula. Kultaa.
970029.jpg
Korusaja kullasta, pronssista ja kivistä.

Taide 
Melkein kaikille etruskien taidetuotteille voidaan löytää kreikkalaisperäinen esikuva, mutta. kaavamainen esittämistapa ja pyrkimys muuttumattomuuteen erottaen etruskien taiteen kreikkalaisesta.Alastomuus on etruskien kuvataiteessa hyvin harvinaista. ja jumalten sijaan he kuvasivat tavallisia kuolevaisia. Etruskien varhaisimmat maalaukset ovat maljakkotaidetta, Bucchero-maljakot, jotka olivat yleensä savesta valettuja, mustiksi poltettuja ja erittäin kiiltäväpintaisia astioita olivat niistä tunnetuimpia.Tyyliltään maljakot olivat joonialaisia ja niiden aiheet olivat eloisia ja joskus humoristisiakin versioita kreikkalaisesta mytologiasta.
970052.jpg
Bucchero maljakoita

Kuvanveisto
Etruskien kuvanveisto keskittyi terrakotta- ja pronssiveistoksiin, mutta raaka-aineena käytettiin myös paikallisia kivilajeja kuten alabasteria. Suurikokoiset veistokset olivat terrakottaa, lasittamatonta keramiikkaa, jota käytettiin veistosten lisäksi temppeleiden dekoraatiossaKiveä etruskit käyttivät varsinaisten kuvanveistosten, sarkofagien ja tuhka-uurnien materiaalina, jotka edustavat keskeisiä kuvanveiston teostyyppejä.

970060.jpg
Sarcophagus dei Sposi.
Terrakotta sarkofagin kannessa on figuurit miehestä ja naisesta, joka on oletettavasti hänen vaimonsa. Molemmilla hahmoilla on vasen käsi kohotettuna lievästi ylös päin ja kasvoilla kuvastuu salaperäisyyden verhoama pieni hymy.

Arkkitehtuuri
Etruskien temppeliin oli tarkoitus lähestyä suoraan edestä päin. Ne olivat huomattavasti pienempiä kuin kreikkalaiset ja runsaammin koristeltuja. Ne oli sijoitettu korkealle alusrakennelmalle, podiumille ja cellaa oli siirretty taaemmaksi, jolloin etuosan pylväshallista tuli syvempi. Temppeleiden portaat olivat vain rakennuksen yhdellä sivulla, temppelin päädyssä ja päätykoristelun lisäksi katonharjalla oli veistoksia.
970094.jpg
Etruskien temppeli